«НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА».

Це має бути школа для життя у ХХІ столітті. Ви бачите, як змінюються технології, як розвивається суспільство, зараз ми не можемо точно знати, що потрібно буде, і з якими викликами зустрінуться діти, які зараз навчаються у школі. Тому ми хочемо перейти від школи, яка напихає дітей знаннями, які дуже швидко застарівають, до школи компетентностей (поінформованість, обізнаність. Сompetentia – у перекладі з латинської означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід – ред.)

Це не тільки знання, це вміння їх використовувати для власних індивідуальних і професійних завдань. А ще — це ставлення і цінності, а також вміння з позиції тих цінностей критично переосмислити інформацію, вал якої зараз падає на дітей, і ми не можемо захистити їх під якийсь ковпак від цієї інформації.

Діти повинні вміти її критично осмислити з точки зору як це відіб’ється на їхньому житті, на їхньому здоров’ї.

Щоб здобути таку школу, потрібно перепідготувати вчителів, запропонувати новий стандарт і зміст освіти, підготувати мережу наших навчальних закладів. І така школа з 12-ти річним навчанням розпочнеться у 2018 — 2019 роках.

Є питання, що робити дітям, які сьогодні навчаються у школі? Адже їм теж треба мінятися. Саме тому ми минулого року переглянули програми для навчання у початковій школі, оновили їх, крім цього, ми видали хрестоматію для вивчення для 1 — 4 класів, але це була хрестоматія з новими текстами сучасних дитячих українських письменників.

Ми спостерігаємо, як діти швидко втрачають інтерес до навчання. Чому вони не люблять читати? Тому що вони читають у підручниках і в тій навчальній класичній літературі твори далекі від того, що їх оточує, від сучасного життя. І ви не можете навчити дитину добре читати і полюбити читання, якщо ви їй весь час підсовуєте тексти, які для неї зовсім не цікаві.

Зараз ми перейшли до базової школи іна освітній онлайн-платформі EdEra відкрите обговорення навчальних програм з 5-го по 9-й клас.

Особливість цього обговорення у тому, що коли ви надсилаєте свою пропозицію, то вона не кане десь там і ви не знаєте що з нею буде, а модератор веде дискусію — чи прийнятна ця пропозиція, чи ні, опонує.

Буквально за тиждень роботи і відкриття цих програм вже понад шість з половиною тисяч коментарів і понад 850 зареєстрованих користувачів. Це свідчить про велику активність експертної учительської спільноти в Україні, ніхто не байдужий до того, чому вчать дітей у школі, і мене це дуже тішить як міністра. За допомогою саме такого широкого обговорення програм ми виявляємо надзвичайних людей в регіонах.

НОВИЙ СТАНДАРТ І ЗМІСТ ОСВІТИ

Шкільні програми, як правило, оновлювалися на базі Академії педагогічних наук Міністерства освіти і науки якимось вузьким колом людей. Програми були прийняті ще у 2011 році, і дуже багато змінилося за цей час. Треба подивитися на ці програми з точки зору їхнього оновлення за змістом, з точки зору звільнення від зайвої непотрібної теоретичної інформації.

Ми вибрали чотири наскрізні теми для базової школи, актуальні сьогодні для нашого суспільства, і, ми вважаємо, актуальні для дітей цієї вікової категорії.

Що означає слово наскрізна тема — що не зважаючи на те, який вчитель викладає предмет, він повинен звіряти як інформацію, яку він викладає, можуть використовувати діти для формування оцієї компетентності і як матеріали цієї наскрізної теми він може презентувати в своєму предметі.

Перша тема — безпека і здоров’я людини. Це дуже важливо і без сумніву актуально, зокрема в нашій країні під час агресії та інформаційної гібридної війни, яка відбувається.

Друга тема — це громадянська активність. Ми розуміємо, що країну може змінювати саме активна громадянська позиція і формувати її в дітей — важливе завдання оновленої школи.

Третя — фінансова грамотність і підприємливість.

Четверта — охорона навколишнього середовища і сталий розвиток.

Крім того, що ми будемо оновлювати програми, ми викладемо нові навчальні матеріали, які були напрацьовані в різних проектах. Ми хочемо все найкраще виставити на онлайн-платформу, щоб цим могли користуватися не просто вчителі, а й діти в усій країні.

Це є ті життєві компетентності ключові, як їх називають у Європейському Союзі, які потрібні людині для успішної самореалізації, але з іншого боку і щоб бути готовим для викликів і життєвих проблем. Не тікати, а навчитися будь-яку проблему можна розкласти на дрібніші і спокійно її вирішити.

Нам важливо, щоб сучасна школа була не місцем, де у дитини формуються додаткові комплекси, а щоб ця школа укріпила дитину, і вона сміливо могла будувати далі своє майбутнє.

ФІНСЬКИЙ ДОСВІД РЕФОРМИ ОСВІТИ

Освітні системи мають дуже серйозну національну ідентичність, адже нація і національна ідентичність формується зі школи. Є певний культурний контекст і є наша історія, тому, на жаль, не можна взяти успішний досвід з однієї країни і перекласти один до одного в іншу.

Нещодавно намфінський уряд оголосив,що матиме два пріоритети співпраці з Україною і один із них — освіта.

Фінська школа викладає матеріал власними загальними темами, інтегрованими предметами, тобто немає специфічного поділу на багато предметів, так як ми звикли.

Фінська школа

«Замість контролю, стресу, конкуренції та стандартизованих тестів, спробуйте тепло, співпрацю і підтримку кваліфікованого вчителя»

— трансформація фінської шкільної освіти почалась 40 років тому як ключова складова плану відновлення економіки;

— в державних інституціях, які опікуються освітою, працюють лише педагоги, а не політики або бізнесмени;

— фінські школи фінансуються громадою та не конкурують між собою жодними рейтингами;

— фінські вчителі — магістри з найкращих 10% випускників;

— школи достатньо маленькі, щоб кожного учня знати особисто;

— якщо якийсь метод навчання не спрацьовує, фінський вчитель йде за порадами щодо інших методів до колег;

— розрив між найсильнішими і найслабшими студентами у Фінляндії найменший у світі;

— у фінських школах не ганяються за новітніми технологіями. Не обов’язково кожній дитині треба видати планшет або смартфон, вистачить вчительської дошки та фантазії;

— навчання побудоване на іграх, школярі менше часу проводять в аудиторіях, домашні завдання мінімальні;

— у школах Фінляндії дітей вчать вчитись, а не складати тести.

На жаль, у нас цього підходу не розуміють, він є цілком новий. Ми запропонували на громадське обговорення поки що тільки як проект для старшої профільної школи 10 — 11 класів, де, ми переконані, мусимо дати дітям більше свободи вибору, щоб вони могли сконцентруватись на тих предметах, які вони вже обрали для наступного вивчення і їм потрібно поглиблено вивчити ті чи інші предмети, і для цього потрібен навчальний час.

Якщо діти вивчають поглиблено природничо-математичні предмети, це означає, що у них гуманітарні предмети мають бути інтегровані. І саме вся фінська школа побудована на таких інтегрованих курсах, аби у вас був час для поглибленого вивчення предметів. Якщо ви гуманітарій і поглиблено вивчаєте цілу палітру гуманітарних предметів, то ви можете отримати загальний інтегрований курс фізики, хімії та біології.

І це було сприйнято з великим спротивом… У першу чергу вчителями, тому що вони звикли до традиції предметного викладання. Постає дуже багато питань, хто буде викладати такий інтегрований курс? А чи від цього не постраждає рівень вивчення біології, фізики і хімії в Україні, а точні науки це без сумніву те, чим ми можемо пишатися. Але, на жаль, зараз рівень все більше падає і нам треба взагалі подумати що ми робимо з природничо-математичною освітою і як її далі розвивати.

Наша ідея полягає в тому, що ми повинні до старшої школи, 10 — 11-х класів, прищепити дітям не ненависть або байдужість до математики і природничих предметів, а навпаки зацікавленість, щоби діти обирали поглиблене вивчення природничих предметів. От яким шляхом, на нашу думку, треба йти.

Кiлькiсть переглядiв: 227

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.